Wokół nas wszędzie tablice reklamowe, bilboardy, bannery, reklamy świetlne...W jaki sposób w tym gąszczu reklam dostrzec tę jedną, charakterystyczną, dobrze zaprojektowaną, usytuowaną w odpowiednim miejscu? Reklamę oryginalną z ciekawym pomysłem, przekazem, może nieco kontrowersyjną, dowcipną ale za to zapamiętywalna ...
Jak odróżnić dzieło amatora od reklamy wykonanej przez profesjonalnych projektantów?
Wyznacznikiem dobrej reklamy jest fakt iż dotrze ona do odpowiednich odbiorców, będzie skuteczna, prosta i czytelna.
Poniżej przedstawiamy Państwu kilka przydatnych, elementarnych wskazówek ułatwiających stworzenie właściwej koncepcji wizualnej Państwa reklamy.
Często reklama wydaje się duża jednak po zamontowaniu okazuje się że w przestrzeni miejskiej jest niezauważalna a zamontowana przy trasie szybkiego ruchu nie jest zupełnie widoczna przez pasażerów szybko przejeżdżającego pojazdu.
Musimy mieć świadomość tego, że nie będziemy w stanie pokazać w reklamie zewnętrznej wszystkich informacji zawartych zwykle w innych formach reklamy takich jak ulotki reklamowe czy strona internetowa. Starajmy ograniczyć ilość informacji do minimum. Zostawmy logo firmy, profil działalności, szybki kontakt. Unikajmy wszelkich ozdób w stylu podkreśleń, obramowań, zastosujmy jednolity krój czcionek.
Zapewne opis produktu czy dane teleadresowe nie będą tak ważne jak hasło reklamowe czy przewodni motyw graficzny reklamy. Kładąc nacisk na uwypuklenie jednego z elementów reklamy prowokujemy odbiorcę do zwrócenia uwagi na całą treść reklamy. Pamiętajmy o tym że nasz potencjalny odbiorca żyje coraz szybciej i nie ma zbyt wiele czasu by zapamiętać naszą reklamę. Na pewno zapamięta reklamę w której jest najmniej treści podanej w prostej formie. Reklamę zbyt udziwnioną, przeładowaną zignoruje a pieniądze wydane na kampanie zostaną wyrzucone w błoto.
Twórcy ikonografii znaków drogowych nie bez powodu używają prostych form rezygnują ze zbyt złożonych kształtów. Gdyby znak „Uwaga roboty na drodze” przedstawiał szczegółowo dopracowaną sylwetkę robotnika pracującego w kolorowym uniformie nie jeden kierowca zrozumiał by jakie jest przesłanie tego znaku ostrzegawczego. W ten sam sposób musimy podchodzić do reklamy jeśli chcemy aby jej odbiór był właściwy. Pamiętajmy że jesteśmy wzrokowcami i każdy z nas ma bagaż zapamiętanych wcześniej kształtów. Jeśli zobaczymy w reklamie standardowy symbol w łatwy sposób skojarzmy go we właściwy sposób. Stosując nietypową nikomu nieznaną formę spowodujemy że komunikat wysłany do odbiorcy zostanie źle odebrany bądź nie zostanie odebrany w ogóle.
Jest wiele oryginalnych, zgrabnych czcionek – postarajmy się wykorzystać najczytelniejsze z nich. Unikajmy podkreśleń i innych niepotrzebnych ozdobników. Starajmy się dostosować czcionkę do specyfiki firmy którą reklamujemy. Zdecydujmy sie na stosowanie jednego, maksymalnie dwóch krojów pisma na naszym projekcie. Nie nadużywajmy stosowania wielkich liter - ludzkie oko rozpoznaje kształt wyrazów a nie wyseparowanych liter. Wyraz złożony z wielkich liter przypomina kształtem prostokąt co jest trudniej odbierane i zapamiętywane przez obiorcę w porównaniu z kształtem który tworzy wyraz składający się z małych liter.
Dobór koloru to nie jedynie względy estetyczne. Kolor może określać specyfikę firmy. Każde zestawienie kolorów firmowych ma na celu wywołanie odpowiedniego wrażenia na odbiorcy. Starajmy się dobierać kolory sprawdzone jednak nie bójmy się eksperymentów i nieszablonowych zestawień. Należy jednak pamiętać aby stosować raczej kontrastowe zestawienia – zwłaszcza dla tekstu i tła. W końcu nadrzędną funkcją reklamy jest przekaz. Ilość zastosowanych kolorów też nie jest bez znaczenia. Zapewne łatwiej będzie odebrać komunikat z planszy gdzie występują dwa może trzy kolory niż z tęczy na której są jeszcze dodatkowo napisy każdy w innym kolorze. Podchodząc do zagadnienia bardziej naukowo możemy skorzystać z tak zwanego koła barw gdzie znajdziemy najbardziej pasujące do siebie zestawienia kolorystyczne oraz te które do siebie nie pasują. |